Slipstream

Slipstream

2024/1 Bahrein

2024. március 06. - Apex_f1

Bahrein. 2024 első versenyhétvégéje. Hát ezen is túlvagyunk. És minden ugyan ott folytatódott, ahol abbahagytuk. Max továbbra is fényévekre száguldozik a többi versenyzőtől és a csapattársától is. Csak a többiek alatt még szét is hullik az autó. Na, jó ez túlzás, főleg mert az F1 történetében először mindenkinek sikerült célba érnie a nyitófutamon.

A Red Bullnál Verstappen megszerezte a polet, majd a futamon 22.457 másodperccel Perez előtt szelte át a célvonalat. Kényelmes sétakocsikázás volt ez neki, amibe senki és semmi nem zavarhatott bele. Checo szombaton csak a hatodik helyen kvalifikált, de a futamon lazán felhúzott a második helyre, amit már nem bitorolhattak el tőle. Azonban az, hogy a csapaton belül a két versenyző között ekkora különbség legyen, az durva.

 A Ferrari háza táján mutatkozott némi javulás, az időmérőn, ugyan nem jókor, mert még csak a Q2 volt, de Charles Leclerc megfutotta a leggyorsabb időt, amit, ha a Q3-ban tesz, az övé az első rajtkocka. A versenye hasonlóan szerencsétlenül alakult (nem tudom, mennyit bír még ki mentálisan a srác) a fékhűtésével gyűlt meg a baja, több, mint 100 fok különbség volt a két elsőfék hőmérséklete között. Aminek köszönhetően folyamatosan küzdenie kellett az autójával, de csodával határos módon így is a negyedik helyen futott be.

Sainz…Carlos Sainz. A nap versenyzője és az egyetlen, aki kivillantotta a foga fehérjét vasárnap. Kétszer is keményen és sikeresen támadta Leclerc-t. Újra bebizonyította, hogy nem csak erőből megy, hanem ésszel is él. (Tavalyi szingapúri futam) A futam végén a dobogó harmadik fokára állhatott fel.

 

A két Mercedes továbbra is szenvedett.  George Russell úgy tűnt megtalálta a hangot a kocsival, és szombaton a harmadik helyen kvalifikálta magát, míg Hamilton csak a kilencediken, de futam alatt vacakolt a motorhűtés és folyton vissza kellett vennie a tempóból. Így a negyedik helyen zárt. Hamilton alatt pedig eltört az ülés(?) és a nem túl motiváló hetedik helyen intették le.  

Előtte végzett, a 6. helyen, Lando Norris, Oscar Piastri pedig a 8.-on. A McLarenek most jobb helyzetből indulnak, mint tavaly, de nekik is bőven van még hová fejleszteniük. Úgy nyilatkoztak, már tudják min kell javítaniuk.

Az Aston Martin istállójában Alonso szombaton meglepődött a hatodik helyezésen, és vasárnap már valóban csak a 9. helyre volt elég az AMR24 tempója. Lance Stroll a 12. helyről rajtolt, de az első kanyarban a torlódásban Hülkenberg megforgatta, így a 20. helyről kellett újra előre tornáznia magát, és meglepő módon sikerült pontot szereznie a 10. helyen. (Hogy ezt, hogy csinálta, azt sajnos nem tudjuk, mert nem láttuk, de szóljon, aki igen!)

Őt a 11. helyen Zhou követte. Bottasnak egész tűrhető futama volt, amíg nem ment kerékcserére, ami majdnem egy perc hosszúra sikerült és ez megpecsételte a finn sorsát, aki a 19. lett.

A Haasoknál is látszott némi javulás, a VF-24 már nem falja annyira a gumikat, mint elődje, az egykörös idejük pedig továbbra sem borzalmas. Nico Hülkenberg vasárnap a 10. rajtkockából indulhatott, ám az első kanyaros torlódás után már csak a 12. lett a futamon. Míg Kevin Magnussen a 16. helyen zárt.

Őket a két Visa RB követte. Ricciardo a 13. Tsunoda a 14. lett. Sainz mellett Yuki szolgáltatott némi izgalmat, amikor a csapat arra utasította, hogy engedje el a mögötte lágyakon érkező Ricciardot, hogy megpróbálhassa még megelőzni Magnussent. A japán a tőle megszokott vehemenciával reagált (érthető módon), de végül átengedte csapattársát. Csakhogy a futam levezető körében beugrott mellé az egyik kanyarban, kissé túl közel autózva Danielhez, aki igyekezett visszafogottan reagálni a váratlan dühkitörésre.

 

A Williams szenvedett az autóval, ami folyton túlmelegedett, Logan Sargeant alatt egy pár pillanatra meg is állt, de aztán újra indult, ám ez az amerikai pilótán már nem segített, és a szokásos, 20. helyen végzett. Alex Albon ezalatt a működésképtelen kormányával küzdött, de minden erőfeszítésével is csak a 15. lett.

És végül az Alpine. A francia csapatnak semmi nem jön össze. Hiába nincs festék a kocsin, hogy könnyebb legyen, hiába a vezetőváltások, az időmérőn a 19. és 20. helyen zártak a pilótáik, vasárnap pedig csak Bottas rémes kiállása és Sargeant megállása mentette meg őket az utolsó helyektől. Ocon a 17., Gasly a 18. lett.

 

És igen, lehet szidni a Red Bullt, hogy megint dominálnak és simán nyerik a futamot. De mi lenne, ha a többi csapat fogná magát, és működőképes autókat építene? Mondjuk egy olyat, ami nem esik szét a versenyző alatt és nem kell benne az életéért aggódnia.

Összefoglalva tehát: rém unalmas futam volt, de legalább elkezdődött az új szezon és van min felcseszni az agyunkat a hétvégéken.

 

2024 Bahrein Teszt 1. nap

Tegnap megkezdhették a csapatok a 2024-es autók tesztelését élesben, a Bahrein-i pályán. Bár mindenki más gumikeveréken, nehezebb vagy könnyebb tankkal, és más terv szerint haladt, ezért óriási következtetéseket nem vonhatunk le az eredményekből, de valamiféle képet azért mégis kapunk. Lássuk hát, hogy alakult a nap.

Az első az aszfalton a Mercedes pilótája, George Russell volt, aki egész nap róhatta a köröket a pályán, csapattársa, Lewis Hamilton ma fogja kipróbálni az új W15-t. Az ifjú brit a 12. helyen fejezte be a napot.

A másik csapat, akik szintén egy pilótával teszteltek az első nap, a Red Bull volt. Max Verstappent nem hagyta el a versenyszellem, megszerezte a szezon első előzését, amikor az egyes kanyarban közel került Charles Lecler-hez, később pedig Russell-t is maga mögött hagyta, és az 1. helyen zárta a napot az RB20-sal. Egyelőre úgy tűnik, a csapatnak idén sem kell aggódnia.

A McLaren-nél Lando Norris kezdte a tesztet, volt pár elfékezése, de így is a második lett. Csapattársa, Oscar Piastri, is jól teljesített, nap végén a kilencedik helyen állt. A tavalyi teszthez képest most sokkal jobban festenek a dolgok a Woking-i csapat számára.

A Ferrari SF24-e úgy tűnik megint nehezen kezelhető, mindkét pilóta kiszaladt vele a pályáról, de a tempója egészen jól fest. Carlos Sainz-nak ez az utolsó szezonja az olasz csapattal, hogy hová vezet majd útja, még homály fedi, de hozta a kötelezőt és a harmadik helyet szerezte meg, míg Leclerc a 7. lett.

Az Alfa Romeo-ból lett Stake F1 Team Kick Sauber (egek mi ez a név?) neonzöld autója bár feltűnően fest, eddig nem mutatott túl sokat. A pilóták változatlanul Zhou Guanyu, aki a 10. helyen fejezte be a napot, és Valtteri Bottas, aki pedig a 14. helyen zárt.

Szintén átalakult az Alpha Tauri, akiket csak RB néven fogok emlegetni, mert nincs az a pénz, hogy én végig gépeljem az új nevüket (Inkább akkor visszatérek a Toro Rosso-hoz.) A csapat éléről nyugdíjba ment Franz Tost, helyét a Ferrari volt sportigazgatója, Laurent Mekies vette át.

Daniel Ricciardo idén is mosolyogva vágott neki a szezonnak, és volt is oka, hisz a negyedik helyen állt a tesztek végén, míg Yuki Tsunoda a 13. Mindkét pilóta elégedettnek tűnt a VCARB01-vel.

 

Az Aston Martin tavaly erősen kezdett, Alonso számos dobogós helyezést szerzett a csapatnak. Az év közbeni fejlesztések azonban visszafelé sültek el. Idén eddig úgy tűnik a kezdés ismét jó lesz, az AMR24- vel mindkét pilótájuk a top 10-ben végzett. Stroll a 6. Alonso a 8. helyen.

(Stroll amúgy szokásához híven már most kezdte a bajkeverést, elhagyta az egyik tükrét, amit Ricciardo hihetetlen reflexszel került el, Hülkenberg azonban már nem volt ilyen szerencsés.)

 

A Williamsnél Alexander Albon alatt megállt az autó, amit a benzinpumpa meghibásodása okozott. De nem csak ezt a kellemetlen elsőt tudhatta magálnak a csapat, Logan Sargeant-é lett az első megforgás is. A kilences kanyarban egy aszfalthiba megdobta az autóját és a sóderágyban kötött ki.

Az Alpine-nál Esteban Ocon kezdte a napot az A524-ben, a négyes kanyarból kijövet volt egy kisebb kalandja, ahol is kénytelen volt a sóderágyon áthajtani, és végül a 16. helyen végzett.

Honfitára, Pierre Gasly szerencsésebbnek bizonyult, jobb időt is futott, amivel 5. lett a tabellán.

 

A Haas-nál is akadt némi változás, Günther Steinertől megvált Gene Haas,(hogy ezután kivel reklámozza majd magát a csapat még kérdéses) a helyét Ayao Komatsu vette át, aki eddig az autó tervezését irányította, és aki korábban elmondta, a szezon elején biztosak lehetünk benne, hogy ők fogják zárni a sort, ami eddig be is vált, Kevin Magnussen a 17. Nico Hülkenberg pedig az utolsó, 18. helyen végzett.

 

Hungaroring 2023

Egy év után újra megérkezett a száguldó cirkusz kis hazánkba, és ez még engem is előcsalt a hibernációmból. Igaz,  nem ez volt a  legizgalmasabb futam (bár lássuk be, erre az egész szezonra nem az izgalom, a legjellemzőbb), és nagy meglepetés most sem volt, Max Verstappen magabiztos győzelmet aratott. DE! Visszatért Daniel Ricciardo, és a paddock hirtelen újra életre kelt.

Az Alpha Tauri új pilótája olyan felbolydulást okozott, amilyet az Aston szezon eleji felemelkedése óta nem láttam. Az ausztrál Silverstone-i Pirelli tesztje annyira jól sikerült, hogy Helmut Marko rögtön le is cserélte rá Nyck de Vriest. A hír azt hiszem megosztotta a rajongókat, mert egyfelől, mindenki alig várta, hogy Danny visszatérjen, még ha a konstruktőri bajnokság utolsó helyén lévő csapathoz is, másfelől viszont Nyck elbocsátása nem volt túl kedves. És mondhatjuk, hogy this is show biz baby, de akkor sem volt szép. Vegyes érzelmek, de Ricciardo hamar feledtette az egészet. Mintha el sem hagyta a paddockot, millió wattos mosolyával és humorával beragyogta a hétvégét.

Rögtön megkezdődött a találgatás, hogy akkor jövőre vajon Perez helyét is átveszi-e majd, mert a mexikói finoman fogalmazva, nem áll a helyzet magaslatán.  Öt verseny óta még csak a Q1-ből sem tudott tovább jutni, a szezon eleji magabiztossága, úgy párolgott el, mint nyári reggelen a harmat. És ez a hétvégéje sem kezdődött jól. Az első szabadedzésen elrontotta az ötös kanyart, és ripityára törte az autóját. Szerencséjére nem sokkal ezután eleredt az eső, így a többiek sem tudtak sokkal több információt gyűjteni, de azért ez elég kínos volt.

 

 

Időmérő

Ahogy az nálunk lenni szokott, a vártalan dolgok most sem maradtak el. Max Verstappen orra elől Lewis Hamilton happolta el a pole-t, 0.003 ezreddel, így a hollandnak meg kellett elégednie a második hellyel. A harmadik és negyedik rajtkockát Lando Norris és Oscar Piastri szerezték meg. Úgy tűnik a McLaren újításai nem csak Silverstoneban működtek.

De a meglepetések ezzel még nem értek véget, mert egy másik, eddig szintén a sor végén kullogó csapat, az Alfa Romeo is a top 10-be küzdötte magát. Zhou eddigi legjobb rajthelyét, az ötödik kockát csípte meg, míg Bottas a 7.-et.  Közéjük, a 6. helyre, Charles Leclerc furakodott be. Alonso ideje ezúttal csak a nyolcadik helyre volt elég, az Aston Ausztria óta folyamatosan a top 10 második felében végez.

Checonak ezúttal sikerült a Q3-ba jutás, de csak a 9. helyre volt elég az ideje. A top 10-et, Nico Hülkenberg zárta a Haas-szal.

A Q2-ben ragadt Carlos Sainz a 11. helyen, akit Esteban Ocon követett. Daniel Ricciardo még csak ismerkedett az AT04-sel, de így is a 13. helyen kvalifikált, ami nagy szó, tekintve, hogy az Alpha Taurik három verseny óta nem tudtak kikerülni a Q1-ből.

A 14. Lance Strollé lett, akit Alonso megint kenterbe vert, mögüle pedig Pierre Gasly rajtolhatott majd.

A Q1-ben Alexander Albon a 16. helyet szerezte meg, Yuki Tsunoda a 17. lett. Mögülük várhatta a vasárnapi rajtot nagy meglepetésre George Russell, aki szerencsétlenségére forgalomba keveredett, így az idejének lőttek. A 19. Kevin Magnussen volt, a sort pedig Logan Sargeant zárta.

Szombaton az új kvalifikációs formátumot tesztelte az F1. E szerint minden pilótának kötelező volt a Q1-ben keményeken, a Q2-ben közepeseken, a Q3-ban pedig lágyakon rajtolnia. És bár meglepő eredmények születtek, a pilóták véleménye szerint ez nem befolyásolta az eredményeket.

 

Futam

Vasárnap verőfényes napsütés, és közel ötven fokos aszfalt várta a versenyzőket.

Max ezúttal hibátlanul kapta el a rajtot, és rögtön magához ragadta a vezetést, amit kényelmesen meg is tartott a futam végéig. A két McLaren szegődött a nyomába, Piastri vezetésével.  Hamilton rögtön az elején három helyet veszített, és nem tudott mit csinálni.

Mögöttük Zhou okozott galibát, (biztos tanult Bottas 2021-es bowlingozásából) beragadt a rajtnál, majd az első kanyarban elfékezte magát, meglökte Daniel Ricciardót, és a két Alpine-t is, akik Ausztrália után ismét kiütötték egymást, ezzel a szezonban harmadjára vesztette el mindkét versenyzőjét a francia csapat. Hála Istennek nem lett bajuk, de a futamuknak annyi lett. Ricciardo pedig az utolsó helyre csúszott vissza.

Zhou egy öt másodperces büntetést kapott, de azt hiszem, ez elég csekély dolog, ha azt nézzük, hogy két autót teljesen elintézett, egy harmadiknak pedig öt pozíció veszteséget okozott.

A futam ezt követően már békésen zajlott, és a szokásos módon, Max győzelmével zárult. (33 másodperces előnnyel, nem tudom hová fejleszt még mindig a RB) A szezonban ez volt a RedBull tizenkettedik győzelme egyhuzamban, amivel megdöntötték a McLaren 1988-as rekordját.

A második helyet, zsinórban másodjára Lando gyűjtötte be, a harmadikra pedig Sergio tornázta fel magát, ő gondoskodott némi akcióról. Szépet csatázott Russellel és Piastrival.

A negyedik helyen a kissé csalódott Hamilton végzett, az ötödiken pedig Oscar Piastri, akinek az autója megsérült, ezért nem tudta tartani a kezdeti tempóját. (Azt mondom, így sem járt rosszul, mert nem kell az Alpineban ülnie.)

A Ferrari fiúkat megint az ág is húzta. Leclerc rögtön a 18. körben +5 másodperc büntetést kapott, mert túllépte a megengedett sebességet a pit lane-ben, és még a kiállása is hosszúra nyúlt, egy meghibásodott csavarpisztoly miatt, így a hatodik helye végül George Russell ölébe hullott. Russell a futam vége előtt kb öt körrel, megkérdezte a csapatot, hogy mit szólnának egy kerékcseréhez, amire az volt a válasz, hogy az biztosan pozícióvesztéssel járna. Majd ezt követően a brit úgy előzte Sainzot, mintha a legfrissebb gumikon lenne. George Hívjátok A Mentőket, De Ne Nekem Russell így a 18.ról a 7.-re sikerült felkapaszkodnia, míg Sainznak a nyolcadik hellyel kellett megelégednie.

Az utolsó pontszerző helyeken Alonso és Stroll végeztek. Az Aston Martin lassan egyre hátrébb csúszik a tabellán.

Ricciardonak sikerült a 13. helyet visszaszereznie. Öröm volt hallgatni a rádiózásait, a csapatot, ahogy lényeges információkkal látták el, kikérték a véleményét, hallgattak rá, amikor közepeseket és tiszta levegőt kért, hogy a gumikat életben tarthassa. Így több mint 40 kört tudott megtenni közepeseken, igencsak jó tempót diktálva. Jó volt látni, hogy visszatért belé az élet, a lelkesedés és bár még csak tapogatózik, tesztelget, de már látni régi magabiztosságot. Kíváncsian várom, hogyan alakul a szezon hátralévő részében. Megelőzte a csapattársát, Yukit, akit 15. – ként intett le a kockás zászló.

Az Alfa Romeók az időmérős remeklés után már nem tudták felvenni a kesztyűt a többiekkel. Bottas a 12., Zhou a 16. helyen zárt.

A Williams-eknek nem feküdt a pálya, bár Albon most is mindent kihozott az autóból, ami csak lehetséges, és 11. lett. Sargeant a 68. körben, bemutatott egy piruettet, ami után a csapat inkább visszahívta az amerikai újoncot, így ő lett nap harmadik visszavonulója.

A Haasok a megszokott módon a sor végére szorultak. Hülkenberget a 14.-ként intették le, Magnussent pedig az utolsó, 17. helyen.

 

Jövőhéten vár ránk Spa, a nyáriszünet előtti utolsó sprint és verseny. Az előrejelzés esőt ígér…

 

 

2023 1. Bahrein

Utolérhetetlen Red Bullok és az El Plan

 

Antiklimatikus időmérő

Elérkezett a szezon első versenyhétvégéje, ahol kiderülhetett, mi volt igaz a sok pletykából, találgatásból és, hogy ki mit rejtegetett a tesztek során.

Az első hivatalos megmérettetés, most is a szombat esti időmérő volt.

A Q1-ben, és a Q2-ben is, az élen a Ferrarik és a Red Bullok és Fernando Alonso váltogatták egymást, nem kis izgalmat okozva. Az első menetben a 20. helyre maradt, nagy meglepetésre, Pierre Gasly az Alpine-nal. Őt az újoncok előzték meg, de Vries az Alpha Taurival, és Piastri a 18. helyen a McLarennel, amiről nem hazudott a csapat, nem ment jól. Magnussen ideje csak a 17. helyre volt elég. Logan Sargeant-nek majdnem sikerült megcsípnie a Q2-t, mert azonos időt ment Norris-szal, (1:31.652) de mivel a brit hamarabb futotta meg, ő jutott tovább. Mindenesetre a három újonc közül, Logan Sargeant volt az, aki villantani tudott, a Williams-szel. (Ami nem kis dolog.)

A Q2-t Alex Albon zárta a 15. helyen, meghibásodás miatt. Csalódott volt, mert úgy tűnt, meg lett volna a tempó a Q3-ra.  Tsunoda a 14. helyet érte el, ami kellemes meglepetés volt. A teszteken sokkal gyengébbnek mutatkoztak az Alphák. Őt Zhou és Bottas előzték meg, a 13. és 12. helyeken. A 11. helyet Lando Norris biztosította be magának. (Lenyűgöző, hogy mit ki nem tud facsarni az MCL 60-asból.)

A Q3 az előzőkhöz képest meglehetősen érdektelenre sikeredett. Az utolsó három percben már csak a két Red Bull volt kint, hogy még használt gumikon is javítsanak az idejükön és bebetonozzák az első és második helyet a vasárnapi rajtrácsra. A pole Verstappené lett, 1:29.708-as köridővel, a P2 pedig, Perezé, 1:29.846-os idővel.

Őket a két Ferrari követte, Leclerc a harmadik, Sainz a negyedik helyen. Kímélés címszó alatt nem futottak új gyorskört.

Nagy örömre és bizakodásra adva okot, az ötödik hely Fernando Alonso-é lett, az Aston Martinnal, míg csapattársa, Lance Stroll, a nyolcadik helyen zárt. Ami törött, és műtött csuklóját tekintve nem semmi teljesítmény.

Közéjük ékelődtek a Mercedesek, Russel a hatodik, Hamilton a hetedik rajtkockát foglalhatta el.

A kilencedik helyen Esteban Ocon végzett, a 10. kockát pedig a Haas-hoz igazolt visszatérő, Nico Hülkenberg szerezte meg, a csapat nagy örömére.

 

Futam

Vasárnap este alig vártuk, hogy kihunyjanak a piros lámpák, és három hónap után, újra nekivágjanak a pilóták a Bahrein-i pálya 57 körének.

A rajtot Max remekül elkapta, Sergio viszont beragadt, amit a két Ferrari ki is használt. Leclerc rögtön a második helyre ugrott, Sainz azonban a csatározásban a mexikói mögé szorult, a negyedik helyre.

A Red Bullok hamar elhúztak az őket üldöző Ferrariktól, és a verseny végéig érinthetetlennek bizonyultak. Max pontosan ugyan ott folytatta, ahol abbahagyta, csak még gyorsabban. A Red Bull nem tudom, hogyan és honnan, de olyan sebességre tett szert, amit semelyik másik csapat nem tudott produkálni. Max pedig még a csapattársát is közel 12 másodperccel megelőzve húzott el a kockás zászló alatt.

 Leclerc kis csatába bonyolódott Perezzel, amiben hamar alul maradt, de a dobogós helyezés így is karnyújtásnyira volt tőle. Amíg meg nem állt alatta az autó. Hiába ígérte a Maranello-i csapat, hogy a télen a megbízhatóságra fognak koncentrálni, ez így elsőre nem jött össze. Sainz ugyan befejezte a versenyt, de csak negyedik lett. Egyáltalán nem a tavalyi magabiztos kezdés volt, de hátha tartogatnak valamit a tarsolyukban.

Fernando Alonso volt az, aki megmentette a Red Bull dominálta futamot az egyhangúságtól. Rögtön az első kanyarban sikerült összeakadnia Strollal, ami miatt jelentős pozíciókat vesztett, és a hetedik helyre csúszott vissza. De a spanyolnak semmi nem állhatta útját. Átküzdötte magát George Russell-en, Lewis Hamiltonon és végül honfitársán, Carlos Sainz-on is. Ezzel pedig megszerezte a dobogós harmadik helyet, és ezzel a 99. pódiumát.  Lance pedig a két Mercedes közé furakodott be, a 6. helyre.

Az Aston hatalmasat lépett előre, az autóval stratégiailag és a gumikkal is jól tudtak gazdálkodni.

 

A Mercedesnek az új W14-gyel sem sikerült túl sokat javulniuk. Még mindig lassúak, de már legalább nem pattognak. Lewis az 5., Russell a 7. helyen végzett.  Azóta már összehívták a válságstábot, és egy hónapot adtak, hogy javítsanak az autón, és koncepciót váltsanak.

 

Az Alfa Romeo-k felemás eredményt hoztak. Bottas a 8. helyen futott be, Zhou viszont utolsó előttiként, a 16. helyen.

Az Alpine-nál nem alakult fényesen a futam. Bár Pierre Gaslynak sikerült a 20. helyről, a kilencedikre feltornáznia magát, (így a borzalmas időmérős eredmény a múlté lehet) Esteban Ocon már nem volt ilyen szerencsés. A futam elején összeszedett egy 5 másodperces büntetést, mert nem állt rendesen a rajtrácson, aztán egy 10 másodperceset, mert nem töltötte le rendesen az elsőt, majd újabb 5 következett, mert gyorsításon kapták a boxutcában. A csapat végül inkább visszavonultatta az utolsó helyről, nehogy a hosszú kiállások miatt károsodjon a túlhevülő motor.

A Williamsek nyújtottak kisebb meglepetést, végre elhagyták az utolsó két helyet, és Alex Albon pontot is szerzett, Logan Sargeant pedig a legjobb helyet érte el az újoncok közül.

Az utolsó pontszerző helyet Alex Albon szerezte meg. A Williamsek az egész verseny alatt jól tartották magukat, Sargeant is mindössze egy hellyel maradt le csapattársától, 12. lett. A legsikeresebb az újoncok közül. Remek munkát végeztek.

Az Alpha Taurik kicsit javultak tavalyhoz képest, de még így is csak a középmezőny végére elég az autójuk. Yuki Tsunodának sikerült megszereznie a 11. helyet. Nyck de Vries pedig a 14.-ket.

A Haasok a szokásos formájukat hozták. A viszonylag jó időmérő után hátracsúsztak, és onnan nem tudtak feljönni. Magnussen 13., Hülkenberg 15. lett.

Messze legrosszabb futama azonban a McLarennek volt. Oscar Piastri élete első F1-es futamán, rögtön 17 kör után kiállásra kényszerült. Először a váltással volt gondja, amit úgy tűnt, meg tudnak oldani egy kormány cserével, de aztán elektronikai meghibásodás miatt, inkább visszavonultatták az autót.

Lando Norrisnak pedig rögtön az első kanyarban gondja a akadt a pneumatikus rendszerével, aminek köszönhetően tíz körönként meg kellett látogatnia a szerelőket, hogy végül az utolsó, 17. helyen fusson be. (Ahhoz képest, hogy tavaly az Alpine-nal a negyedik helyért csatáztak…)

Na, de a szezon csak most kezdődik igazán! Lássuk mit hoznak a következő futamok, fejlesztések és mire lesz képes Alonso abban az Astonban!

 

Előnézet 2023

Most, hogy a csapatok már bőszen tesztelnek Bahreinban, gondoltam ideje nekem is előmásznom a hibernációból, és kicsit összeszednem, hogy mi is a helyzet az istállókban, így a szezon kezdete előtt.

 

RedBull

A tavalyi szezon bajnok csapata magabiztosan készül az idényre. Nem változtattak a nyertes felálláson, az RB19 volánja mögé idén is Max Verstappen és Sergio Perez ülhet. A médiával és Toto Wolffal Christian Horner folytathatja a szócsatákat. A háttérben pedig továbbra is ott van Helmut Marko, hogy elszóljon, kiszóljon és beszóljon.

Viszont, megkerült a tékozló fiú. Daniel Ricciardo hármas számú pilótaként töltődhet újra.

Kíváncsi vagyok, Max És Checo kapcsolata hogyan alakul majd a szezonban, mert tavaly év vége felé kiütközött néhány probléma, amit persze aztán orvosoltak, de ki tudja, idén mi lesz. Ráadásul többen felvetették, hogy a mexikói ülése veszélyben lehet Daniel visszatértével. Véleményem szerint, a csapat elég megfontolt, és nem fognak ugrálni.  (Kivéve, ha Checonak kriminálisan rossz szezonja lesz. Mert azért láttunk már cifra dolgokat a RedBull háza táján…)

Ahogy néztem a csapatot, elég magabiztosnak tűnnek, hogy idén is az élen lesznek.

Ferrari

Mindenkit váratlanul ért, hogy tavaly év végén Mattia Binotto, 20 év után, elhagyta a Ferrarit, helyére pedig az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frederic Vasseur érkezett.  Az Alfa Romeo-nál is szerették, és úgy tűnik itt is hamar megtalálta a hangot a csapattal, és a pilótákkal is. Charles-t már jól ismeri az Alfás időkből, de senki ne ijedjen meg, Sainzot is szereti, korábban többször igyekezetett megszerezni. Nos, most mindkettőjükkel együtt dolgozhat.

A francia megfontolt vezetőnek tűnik, aki higgadtan kezeli az ügyeket, de nem szégyell szarkasztikus megjegyzéseket sem tenni.

Bíztató, hogy átszervezte a stratégiai csapatot, és Inaki Rueda-t, aki eddig a stratégia vezetője volt, a gyárba helyezte át. A helyére Ravin Jain-t, az indiai származású, fizikust, matematikust és elméleti fizikust nevezte ki.

Reméljük jó döntést hozott, és nem ismétlődnek meg a tavalyi szerencsétlenkedések, amik sokba kerültek a scuderiának.

A két pilóta már nagyon várta az új szezont, a nagyszerűen sikerült leleplezésen, ahol bemutatták az SF-23-at, és rögtön ki is próbálták, úgy tűnt elégedettek az autóval. Már csak fejben kell odatenniük magukat.

 

Mercedes

A Toto Wolff vezette ezüst nyilak éhesek a visszatérésre, de a hírek és a teszten látottak alapján, van még mit alakítani az autón.  Nem hiszem hogy a szezon elején sikerülne rögvest a RedBull nyomába szegődniük, de majd meglátjuk. Az biztos, hogy Hamilton készen áll a nyolcadik bajnoki címre, és George Russell sem fogja a lábát lógatni.  

A csapat új tesztpilótája Mick Schumacher, aki köszöni szépen, nincs elcsüggedve, tanul, figyel, és már a visszatérését tervezi. (Egy kis kitérő: a szezon alatt, néhány villantástól eltekintve, nem éreztem hogy a srác annyira jó lenne, de a Race of Champions során, lenyűgözött, milyen higgadtsággal és precizitással menetelt a jeges verseny döntőjéig. Na, akkor azt éreztem, hogy több van benne, mint amit a Haasnál ki kihoztak belőle.)

 

Alpine

Tavaly a szezon végére a francia csapat, majdnem egy pilótával maradt, miután Fernando Alonso váratlanul az Aston Martinhoz igazolt, ifjú tehetségük, Oscar Piastri, pedig a McLarenhez.

Végül azonban sikerült megállapodniuk Pierre Gasly-val, aki így talán előbbre kerülhet, mint az Alpha Taurival. Persze, csak, ha az Alpine-nak sikerül egy megbízható, és gyors kocsit összerakni. Amit ugyan évek óta ígérgetnek, de eddig még nem jött össze. (Talán ezt az ígérgetést unta meg Alonso is.)

Mindenesetre a francia csapat így két francia pilótával vág neki a szezonnak, bár hazai földön nem lesz szerencséjük versenyezni.

Esteban részéről továbbra is agresszív versenyzésre számítok, és a csapattársát sem fogja kímélni, amit Gasly nem fog jól tűrni. Úgyhogy, Otmar Szafnauernek talán inkább erre kellene készülnie, és nem a volt pilótáit ekéznie.

 

McLaren

A McLarennél nem sokkal a bemutató után, felröppent a hír, hogy Zac Brownék nem elégedettek az autóval, és már most a változtatásokon dolgoznak.  A tesztelés sem indult simán, a tavalyihoz hasonlóan, most is gondok adódtak a fékhűtéssel. Nem fest túl fényesnek a Wokingiak helyzete.

Ráadásul váratlanul távozott csapatfőnökük, Andreas Seidl is. Helyére Andrea Stella került, aki korábban a Ferrari teljesítmény- és versenymérnöke volt, Michael Schumacher és Kimi Raikkönen mellett.

És bár Lando Norris tavaly is megmutatta, hogy képes egy narancssárga traktorral is jó eredményeket hozni, ki tudja, idén kitart-e a motivációja.

Új csapattársa, és az idény egyik újonca, Oscar Piastri. A 21 éves, ausztrál, 2021-től az Alpine hivatalos tartalék pilótája volt, 2020-ban, rögtön az első évében, megnyerte a Forma2-es bajnokságot, előtte pedig a Forma3-at. Tehetségéhez nem fér kétség, de, hogy hogyan boldogul majd az MCL60-nal, az már más kérdés.

 

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo számomra a csendes csapat, ahol mégis mindig történik valami. Például, hogy bevásárolta magát hozzá az Audi, és már nagyban készülődnek 2026-ra, az új szabályokkal és a motorral.

Nem csoda, ha Bottas mindenképpen szeretne addig a csapatnál maradni. A tavalyi szezon nem sikerült nekik túl fényesen, de amikor épp nem állt meg alattuk az autó Bottas, és az egyedüli újonc, Zhou is odatették magukat. (Zhou kifejezetten kellemes meglepetés volt számomra.)

Idén az egyik legvagányabb autóval rukkoltak elő, reméljük ugyan olyan jó is lesz. Árnyékot vet a csapatra, Vasseur távozása, de ide csatlakozott a mindig megfontolt Andreas Seidl, mint a Sauber Motorsport vezérigazgatója.

 

Aston Martin

A csapat, amit leginkább a veteránok miatt szeretnek. Sebastian Vettel helyét Fernando Alonso vette át és hozta magával a rajongóit is.

Az Aston Martinnál olyan a lelkesedés, hogy szinte kiüti a plafont. Persze, lehet, hogy csak Alonso hangulata ragadt át mindenkire. A spanyol nagyon bizakodó, és ha nem is alakulnak majd jól a dolgok, legalább együtt lóghat régi barátaival, Stoffel van Doorn-nal és Perdo de la Rosa-val.

Hogy mi lesz Lance és Fernando között a pályán? Káosz. Bár a spanyol sokat higgadt, és eddig úgy tűnik, törekszik a békére, ha Lance sokat kackiáskodik majd vele, azt biztosan nem hagyja szó nélkül.

Bár egyenlőre úgy tűnik, nem kell e miatt aggódnia, mert Stroll biciklis balesetet szenvedett, és az a hír járja, mindkét csuklóját eltörte. Így már a tesztelést is kihagyja. Az első futamról ugyan még nincs hír, de nagy valószínűséggel valakinek be kell ugrania helyette.

 

Haas

A Günther Steiner vezette amerikai csapat tavaly ugyan előre lépett, de mivel nem tudtak minden pályán egyformán teljesíteni, meg ugye  Mick néhányszor leamortizálta az autót, az összesítésben csak az Alpha Taurit és a Williamset tudták megelőzni.

Idén két veteránnal vágnak neki a szezonnak, Kevin Magnussen, és Nico Hülkenberg személyében. Hülkenbergnek nincs futamgyőzelme, csak tapasztalata. Viszont ők ketten jó páros lehetnek, ha meghiggadtak (aminek Magnussen tavaly már jelét adta), és már nem egymást akarják majd elintézni a pályán, hanem a csapatot előre vinni.

A csapat amúgy elég furcsa képződmény. A tulajdonos Gene Haas, csak annyi pénzt ad, amennyi feltétlenül szükséges, így a többi csapathoz képest igen korlátozottak a lehetőségeik. Minden alkatrészüket, ami csak engedélyezett, a Ferraritól veszik, az aerodinamikát tervezik maguk, de magát az autót sem ők gyártják, hanem a Dallara gyártja nekik, akik az IndyCar, valamint az F2 és F3 autóit gyártják. Így gyakorlatilag nincs szabadságuk arra, hogy úgy fejlesszék az autót, ahogy szeretnék. Az aerodinamikai részeket tervezik maguk.

 

Alpha Tauri

Tavaly szenvedett a csapat, nehéz volt az autó, nem volt jó az aerodinamikája és egyéb hibák is voltak. (De legalább Yuki nem vágta oda annyiszor az autót.)

Pierre Gasly távozásával, Yuki Tsunoda árván maradt, de nem sokáig, mert megérkezett mellé Nyck de Vries, a 2023-as szezon második számú újonca, habár a 28 éves pilóta, már nem is annyira újonc. 2019-ben megnyerte az F2-t, 2020-ban pedig a FormulaE világbajnokságát, a Mercedes-szel. Emellett teszt pilóta volt az ezüst nyilaknál, de beugrott az Aston Martinhoz és a Williamshez is. Utóbbiaknál a tavalyi olasz nagydíjon, Alex Albont helyettesítette, aki vakbélműtéten esett át. Nycknek sikerült a 9. helyen befutnia, és rögtön két pontot szereznie, amivel mindenkit lenyűgözött.

Franz Tost eddig nagyon meg van elégedve új pilótájával. Elmondása szerint, Nyck keményen dolgozik, és nem restell visszajelzést adni a kocsiról, megdolgoztatva a mérnököket.

 

Williams

 

2022 sem volt a Williams éve, de Alex Albon megmutatta, milyen fából is faragták, és, ahányszor tudott, pontot szerzett az istállónak.

Idén új csapattárssal, Logan Sargeant-tel vág neki a szezonnak. A 22 éves amerikai pilóta 2020-ban a harmadik helyen zárt az F3-ban, 2021-ben pedig csatlakozott a Williams akadémiájához.

Az új FW45 remekül fest, és őszintén remélem, hogy kicsit feljebb fogja tornászni ezt a csapatot a mezőnyben.

Viszont sok a rendezetlenség, a szezon végén távozott Jost Capito, a csapat éléről, utódjáról pedig még nem tudunk semmit.  

Lucky! Bernie Ecclestone és a Formula 1 története

 

Bernie Ecclestone 1978-tól egészen 2017-ig volt az F1 versenysorozatot irányító cégcsoportok legfontosabb vezetője, és tulajdonképpen mindenhatója.  Most leült, hogy egy sorozatban, maga mondja el, hogyan vált a Forma 1 urává, és mi történt vele a közel negyven év alatt.

Elmeséli, hogyan  vette meg a Brabham csapatát, miként fogta össze az istállótulajdonosokat, hogy megalapítsák a FOCA-t, a konstruktőrök szövetségét, hogy a száguldó cirkusz szervezettebbé váljon, miként harcoltak a közvetítési jogokért, hány FIA elnökkel kellett megbirkóznia, hány balhét kellett elsimítani a csapatok, versenyzők, és az FIA között. De mindig mindenkivel megtalálta a hangot, sőt, szinte, mint a keresztapához járultak hozzá az emberek.  

Az, hogy az elmondottak alapján szimpatikusabb lesz-e, vagy ellenszenvesebb nehéz kérdés. De az bizonyos, hogy volt szeme az üzlethez, és érzéke az emberekhez, és mindig megragadta a kínálkozó lehetőségeket. 

Mesél a bajnokokról, a legendává vált Sennáról, vagy arról, hogyan játszott Vettellel a futamok előtt backgammont, hogy felpaprikázza. A csapatokon belüli, kívüli és egymás közötti feszültségekről, a nagy botrányokról, például amikor Alonso megzsarolta McLarent a kétezres évek elején, hogy kiszivárogtatja, a Ferraritól lopott adatokkal dolgoznak, vagy az  Alain Prost és Nigel Mansell közötti rivalizásról.

Történeteit pedig archív versenyfelvételek, és interjúk színesítik.  Igazából ezek teszik igazán izgalmassá és különlegessé a sorozatot. Hallani Sennát, Schumachert, vagy éppen Damon Hillt.

Betekintést nyerhetünk a múltba, aki látta ezeket az nosztalgiázhat, aki most kapcsolódott be, annak remek összefoglalás. És ha nagyon figyelünk, felfedezhetjük az ismétlődő mintákat és konfliktusokat. A száguldó cirkusz ege alatt sincs túl sok újdonság.  

Estéről estére leültetett ez a kis sorozat, a maga mindössze nyolc részével. Lényegre törő, tempós epizódjaival, jól összevágott képeivel és izgalmas történeteivel. Bár nyilván nem árt, ha az ember tud a sorok között olvasni, és nem vesz mindent készpénznek, amit Bernie mond.

 

22. Abu Dhabi

Elérkeztünk a szezon utolsó futamához. Verstappen most is magabiztosan vezette a hétvégét, de újra magára talált a Ferrari is, míg a Mercedesek kicsit lemaradva követték őket. De mindez szinte mellékesnek tűnt, Sebastian Vettel búcsúztatása mellett.

Időmérő

Max Verstappen 1 perc 23.824 másodperces köridővel szerezte meg az Abu Dhabi nagydíj pole-ját, mindössze két tizeddel megelőzve csapattársát, Sergio Perezt. A harmadik helyet Charles Leclerc biztosította be magának, őt pedig a másik Ferrari pilóta, Carlos Sainz követte.  Miközben a Mercedesek, Lewis Hamiltonnal és George Russell-lel az ötödik és hatodik helyet foglalták el. Így esett, hogy az első három sorból a szezon top három csapata indulhatott vasárnap.

A kvalifikáció egyik sztárja Lando Norris volt, aki a hetedik helyet szerezte meg, megelőzve Esteban Ocont. Az Alpine és McLaren konstruktőri negyedik helyért folytatott küzdelmánek egymás mellől vághattak neki.

A másik, aki megéljeneztette a közönséget, Sebastian Vettel volt, aki utolsó időmérőjén a kilencedik helyet tudta megszerezni. (Úgy hajtotta azt az Aston Martint, mintha nem lenne holnap, még ha egy két RedBull néha az útjába is került.)  A top 10 utolsó helyét pedig Daniel Ricciardo foglalhatta el, bár három rajthelyes büntetése miatt, vasárnap csak a 13. kockából indulhatott, a múlt heti Magnussennel való ütközése miatt. Ennek örülhetett Alonso, aki nem került be ugyan a Q3-ba, a 11. helyen, de vasárnap így mégis a 10. helyről, Vettel mellől rajtolhatott. Őt Yuki Tsunoda és Mick Schumacher követték, akik a futamra szintén előrébb kerülhettek.  A 14. helyen Lance Stroll zárt, akit Zhou Guanyu követett.

A múlt heti poleja után, Magnussen visszatért a Q1-es kiesők közé, a 16. helyen.  Csatlakozott még hozzá Pierre Gasly és Valtteri Bottas, valamint a két Williams pilóta, Alex Albon és Nicholas Latifi, akitől szintén búcsúzunk a szezon végén.

 

Futam

Vasárnap sorfallal tisztelegtek a pilóták Sebastian Vettelnek, mielőtt beültek az autóikba, hogy a szezon utolsó futamán megküzdjenek egymással.

Max Verstappen kilőtt a rajtot követően, és kényelmesen nyerte ezt a futamot is, bezsebelve 15. győzelmét. Mögötte Perez és Leclerc bonyolódtak izgalmas csatába, amiből végül a monacoi került ki győztesen. A Ferrari a semmiből jött vissza a gumikezeléssel, és az utolsó pillanatra tartogatott tartalékok pont elegendőnek bizonyultak, hogy az egyéni és a Yas Marina-i pályán is a dobogó második fokára állhasson Charles Leclerc.

Perez sokat hibázott, többször is hibázott, olyan szituációkban, ahol ezt semmi nem indokolta, és néhány lekörözött is feltartotta. Így értékes századokat vesztett, de a harmadik helyet így is megszerezte. Próbált segítséget kérni Maxtől, de a holland olyan messze volt tőle, hogy erre esély sem volt.

A negyedikként Carlos Sainz látta meg a kockás zászlót. A spanyol magabiztosan vezetett, és a csapatnak sem átallt ellentmondani. A rajtot követően volt egy kis összeakadása Hamiltonnal, a hatos kanyarban, a brit kicsit meg is röptette a Mercedesét. Ezután sokat panaszkodott az autóra, hogy aztán a verseny vége előtt három körrel, váltóhiba miatt kiálljon.  Csapattársa, Russell az ötödik helyen futott be.

Hamilton kiállásával Lando a hatodik helyre került, nyomában Esteban Oconnal. Ennek ellenére az Alpine szerezte meg a negyedik helyet a konstruktőri bajnokságban, még úgy is, hogy Alonso  megint nem fejezte be a futamot. (Nem hiszem, hogy meg tudom bocsátani, hogy nem tudtak fánkokat róni Vettellel…)

A nyolcadik helyet Lance Stroll szerezte meg, egy két kiállásos stratégiával.

Daniel Ricciardot a 9. helyen intették le, így megszerezte utolsó pontjait utolsó versenyén. ( A futam után megerősítette, jövőre a RedBullnál fog tevékenykedni, és néhány versenyre biztosan ellátogat majd.)

Az utolsó pontszerző helyen Sebastian Vettel zárt. Előrébb is végezhetett volna, ha a csapat hamarabb kihívja kereket cserélni, de így mondhatjuk, hogy ahogy egy ponttal kezdte a pályafutását, úgy egy ponttal is zárta.

Yuki Tsunoda a tizenegyedik helyen lecsúszott a pontokról, hiába váltott lágyakra. Mögötte Alex Albon végzett, Zhou és Gasly előtt. (Nem jöttek be a lágyak az Alpha Tauriknak.)

Őket Bottas és Schumacher követték. A németet 5 másodpercre büntették, mert megpöckölte Latifit, aminek a következménye egy látványos szinkron piruett lett, a két versenyzőtől. A kanadai később ki is állt.  A 17. helyen Kevin Magnussent intették le, mint utolsó befutót.

A futam utáni interjúk előtt mindenki megrajzolta az utolsó fánkokat az autójával, már akinek hagyták, ugye…kedves Haas. Aztán sorra jöttek az interjúk és a háttérben mindenkit végigölelgető Daniel Ricciardo és Vettel. Latifitől is elbúcsúzott a Williams csapata. Yuki és Pierre megcsinálták utolsó közös verseny utáni videójukat. Mindenki felszabadult.

Én még mindig kicsit úgy ülök a gép előtt, hogy bennem vannak a tegnap délutáni érzések. És a futam utáni interjúk. A bánat, hogy búcsúzni kell Vetteltől, de ugyanakkor az öröm is. Mert láthattam, mennyi embernek, pilótának, szerelőnek, rajongónak,csapatkapitánynak milyen sokat jelentett Seb, hogy mindenki visszavárja. Ricciardo miatt az egyik szemem sír, a másik nevet.  Örülök, mert végre kifújhatja magát, felszedhet pár kilót, szórakozhat a barátaival és egy lépéssel hátrébbról figyelheti az F1-et. De nincs garancia rá, hogy újra versenyezni fog. (Bár, ha még Nico Hülkenbergnek is sikerül, akkor pont a Honey Badgernek ne menne? ) Mégis, úgy vagyok, mint Alonso és Hamilton, nem tudom elfogadni, hogy most láttuk őket utoljára, és előbb vagy utóbb, de vissza fognak térni.

Addig is, a cirkusz száguld tovább. Alonso már át is cuccolt az Aston Martinhoz, Nyck De Vriest a Mercedes csapattagok egy kerékszállító kézikocsihoz kötve kiszállították az Alpha Tauri garázsba,  Logan Sargeantot pedig már hivatalosan is bejelentette a Williams.

 

21. Brazília

George Russell győzelem és RedBull belviszály

A brazil hétvége az újra éledő Mercedesről, George Russell-ről, Kevin Magnussenről, és az Alpine, Aston Martin és RedBull csapaton belüli csatáiról szólt. A szezon harmadik sprintfutamos hétvégéje bőségesen ellátott minket izgalmakkal és drámával.

Időmérő

Pénteken elázott az interlagosi pálya, így a Q1-nek mindenki átmeneti esőgumikon vágott neki.  Nem volt nagy víz, és akadtak száraz foltok, így a csapatok hamar slickekre cserélték az abroncsokat. Az első helyen villámgyorsan váltogatták egymást a nevek, az élcsapatok, a középmezőny, de még az utolsók közül is. Felkerült például Gasly, Alonso és Albon neve is a tabella élére. Különösen jónak tűnt Kevin Magnussen, akinek ugyan elvették egy körét, de simán tovább jutott. Ellenben csapattársával, Mick Schumacherrel, aki a 20. helyen esett ki. A 19. helyen Tsunoda távozott, őt a két Alfa Romeo előzte meg, Bottas-szal és Zhouval. Kár volt az Alfákért, mert meglett volna a tempójuk, de túl későn váltottak slickekre, és nem tudták felmelegíteni őket.  A 16. Latifi lett, a Williamsben.

A Q2-ben Albon a 11. helyen csúszott le a továbbjutásról, őt Gasly követte. Vettel a 13., Stroll a 15. helyen esett ki. Mindketten elfékezték magukat a gyorskörükön. A két Aston közé Ricciardo szorult. Az ausztrálnak nem maradt elég üzemanyag a kocsijában (már elnézést, de ez, hogy jött össze a csapatnak?)

A McLarennél már csak a Ferrari bakizott nagyobbat, (bár valljuk be, ezen már meg sem lepődünk).  Kiküldték Leclerc-et átmenetiken, mert úgy vélték, jönni fog az eső. De nem jött. Úgyhogy a kerekek sem működtek. Aztán a legrosszabbkor szóltak neki, hogy menjen a boxba, és esélye sem volt már behajtani. Így a Q3-at a 10. helyen zárta. A kilencedik helyet Perez szerezte meg, előtte pedig Hamilton végzett. A 6. és 7. helyet Ocon és Alonso biztosították be az Alpine-okkal. Sainz ideje az 5. helyre volt elég. A 4. helyen volt csapattársa, Lando Norris zárt. A 3. pozíciót George Russell kaparintotta meg, annak ellenére, hogy sikerült kicsúsznia és beásnia magát a sóderágyba, nyolc perccel az időmérő vége előtt, ami miatt megállították az órát.

A mentés közben eleredt az eső, és biztossá vált, hogy a köridők nem fognak javulni, és Verstappen sem fog feljebb kerülni a 2. helyről. így már csak az volt hátra, hogy Kevin Magnussen megünnepelje a Haas egész csapatával, élete első poleját!

 

Sprint

100 km, 24 kör, napsütés, a mezőny pedig Haas szendvicsben várta a sprintet. A rövid pályahossz pont megfelelt, hogy izgalmassá tegye ezt a távot. Magnussen tökéletesen rajtolt, és az első pár körben vezetett is, míg mögötte Verstappen, a közepeseit melegítette (rajta és Latifin kívül mindenki a lágyakat választotta), és Russellt tartotta maga mögött. Csak a harmadik körben előzte meg a dánt, és végül a többiek is elhúztak. A Haas pilótája pedig nem keveredett felesleges, értelmetlen csatákba.

Max számára azonban hibásnak bizonyult a közepes, alig volt tapadása, egy kis törmeléken is sikerült áthajtania, Russell pedig folyton a nyomában volt. Eleinte simán ki tudta védekezni a világbajnok, de hamarosan George megelőzte, és senkitől sem zavartatva megnyerte a sprintet. Sainz is átverekedte magát rajta, ami Verstappen első szárnyába került, nagyon védekezett, de egyszerűen értelmetlen volt. Így a spanyol kiharcolta magának a második helyet, szépen védekezve Hamiltonnal szemben, aki így a harmadik lett. Carlosra azonban várt egy öt rajthelyes büntetés vasárnapra, motorcsere miatt.

Verstappen így csak a negyedik lett, nyomában Perezzel, aki megpróbált helycserét kérni a csapattól,mivel a bajnokság második helyéért még mindig szoros csatában áll Leclerc-kel, de ez elmaradt.

Leclercnek a 10. helyről a hatodikra sikerült felküzdenie magát, maga mögé utasítva Norrist. A nyolcadik, és egyben utolsó pontszerző helyet, pedig, Magnussen szerezte meg.

Vettel a kilencedik lett, még úgy is, hogy csapattársa, Lance Stroll majdnem a falba küldte. A német épp meg akarta előzni a kanadait, de az a texasi esetet idéző módon, megint későn kezdett védekezni, a fűre terelve Vettelt, aki egy „Ok”-val nyugtázta az esetet. Strollt tíz másodperccel büntették, így a 12.ről a 17. helyre sorolódott vissza. (Ráférne már egy eltiltás.)

A 10. Pierre Gasly lett, akit Ricciardo követett, és Mick Schumacher. Az ifjú német a 20.-ról a 12. helyre verekedte fel magát, amit azt hiszem nem értékeltünk eléggé.  Őt Zhou (P13.) és Bottas (P14.) követték. A 15. Tsunoda lett, ő azonban vasárnap a boxutcából rajtolhatott, mert alkatrészeket cseréltek az autóján.

Az Astonokhoz hasonlóan, az Alpine párosa is összecsapott a pályán. Már a rajtot követően összeakadtak, majd kicsivel később az egyenesben is. Alonso persze egyáltalán nem volt boldog, Ocon meg jogosnak érezte, hogy majdnem leszorította a spanyolt. Kis csatározásuknak köszönhetően Alonso a 15., Ocon a 18. helyen futott be. (A spanyol csípős interjút adott a sprint után. Ja, és Ocon autója a futam után a parc fermében kigyulladt…de ne konspiráljunk :D)

A 19. helyet Latifi foglalhatta el. Alex Albon nem fejezte be a futamot.

 

Futam

Vasárnap napsütéses idő és teltház várta a versenyzőket. Ezúttal nem alakult túl simán az első kör. Russell ugyan megtartotta az első helyét, hátrébb nagy kavarodás alakult ki. Ricciardo megpróbált bevetődni Magnussen mellé, de nekiment a dánnak, aki megpörgött, aztán az ausztrált is magával sodorta, így számukra a verseny ott véget is ért.  Rögtön jöhetett a biztonsági autó, ami a hetedik körig vezette a csapatot.  De szinte rögtön az újraindítást követően, Norris ért össze Leclerc-el, akit sikerült a falba küldenie, de a Ferrari pilóta csodák csodájára folytatni tudta a futamot, még ha az utolsó helyen is.

Előttük pedig Verstappen és Hamilton értek össze. Hamilton nem hagyott helyet Maxnek, aki szintén nem tágított. A bírák végül hollandnak ítéltek plusz öt másodperces büntetést. (Hamilton lassan úgy van Verstappennel, mint Alonso vele.)

Ezután hosszú körökön át ment a kerekekkel a stratégiázás, ki, mikor és miért álljon ki, hogy aztán az 52. körben Norris rúgjon fel mindent. Megadta magát alatta az autó, és ezzel a McLaren mindkét pilótája kiesett. Először csak virtuális biztonsági autót hirdettek, de látszott, hogy ez a mentés tovább fog tartani, így ismét jöhetett Mayländer, a biztonsági autóval. Ez épp kapóra jött Alonsonak és Sainznak, akik gyorsan elugrottak új kerekekért.

A verseny a 61. körben folytatódhatott, de megint meg kellett várni, hogy a lekörözöttek kielőzzék a mezőny többi részét. Azonban a rendszer csak Albont és Latifit engedte el, és Yukiról valamiért megfeledkeztek. A japán is megindult, de nem tudta kielőzni a sort, így a menet végére szorult.

Eközben Oconnak szólt a csapat, hogy ne tartsa fel Alonsot a friss gumikon. A francia konokul hallgatott. Újra szóltak neki, ő meg csak közölte, hogy meglátja, ha utána tud menni az előtte lévőnek, nem fogja hagyni magát. (Hát, paprikás a hangulat a francia csapatnál.)  

Sainz a 63. körben megelőzte Perezt, és így a harmadik helyet szerezte meg, de Hamiltont már nem tudta becserkészni. Így a két Mercedes-es állhatott a dobogó legfelső fokaira. George Russell megszerezte első Forma 1-es futamgyőzelmét, Hamilton meg örült, hogy megint a dobogón állhatott.

Leclerc a Norris-os balesetet követően, a 18. helyről a negyedikre küzdötte fel magát, ami mindenképpen elismerésre méltó. Megpróbálta a harmadik helyet is elkérni a csapattól, de legalább ebben nem bénázott a Ferrari, és nem engedtek neki. A mögötte befutó Alonso túl közel lett volna. A spanyol szintén remek futamot tudhatott maga mögött, a 15.-ről az 5.-re jött fel, és még a csapattársát sem kellett kinyírnia, miközben maga mögé utasított két RedBullt is.

Verstappen a 6., Perez a 7. lett. Az ő házuk táján is nagy volt a dráma. Perez elengedte Verstappent, azzal, hogy ha nem éri utol Alonsot, visszaadja a pozíciót. Amikor Maxet erre emlékeztették, a holland azt felelte, már mondta, hogy megvan az oka, miért nem, ne kérjenek tőle ilyet. Úgyhogy így futottak be. Checo megjegyezte a rádión, hogy na, Max megmutatta milyen is valójában.

Ocon a 8. helyen zárt, mögötte Bottas és az utolsó pontot érő helyen Stroll.

Vettel a 11. lett, őt Zhou, Mick Gasly, Albon, Latifi és Tsunoda követték.

 

Jövő hétvégén jön az utolsó verseny. Érdekes futam lesz, ezzel a sok feszültséggel. (Komolyan, a mezőny lassan egy csapat totyogósra emlékeztet, akikre ráférne egy kiadós alvás. )

 

Viszlát Abu Dhabinan!

20. Mexikó

Max Verstappen újabb rekordot döntött 14. futamgyőzelmével, Mexikóban.

Időmérő

A szombati mexikói időmérő jó tempóban telt, és hozott egy két nem várt fordulatot. Az Autodromo Hermanos Rodriguez magaslati levegője mindig kihívást jelent az autók beállításainál, és ami addig tökéletesen működött, itt lehet, hogy egyáltalán nem fog, vagy éppen fordítva. De nem csak a ritkás levegővel, hanem a használatlan pályán felgyülemlett porral és az e miatti tapadáshiánnyal is meg kellett küzdeniük a pilótáknak.  

A RedBullok tartották magukat, és itt is megtalálták a tökéletes beállításokat. A polet ismét Verstappen szerezte meg, 1 perc 17.775 másodperces köridővel, míg csapattársa, Perez, aki technikai gondokkal küzdött, a negyedik legjobb időt futotta.

Közéjük, a két Mercedes sorakozott fel, Hamilton a 3., Russel a 4. helyen.  Russel utolsó gyorskörével úgy tűnt, még Verstappent is meg fogja előzni, de a végén belehibázott, így a 4. hellyel kellett beérnie. Az ezüst nyilaknak jót tett a ritkás levegő, de valami mást is találhattak, mert az utóbbi hétvégéken újra az eredménytáblázatok élmezőnyében szerepelnek.

A Ferrarik nehezen találták a tempót. Carlos Sainz az 5., míg Leclerc a 7. helyen zárt.  Kettejük közé furakodott be, Valtteri Bottas, akit az Alfa Romeo-ja mintha kárpótolni akart volna az eddigi kihagyások miatt, és szinte megtáltosodva hagyott maga mögött minden más középmezőnybeli csapatot. (A Q2-ből például harmadikként jutott tovább. )

A nyolcadik helyen Norris várhatta a vasárnapi rajtot. Az ifjú brit hihetetlen módon, de valahogy mindig működésre bírja a McLaren narancsszín traktorját. Mögötte a két Alpine-os végzett, Alonso a 9., Ocon a 10. helyen zárta a Q3-at.

A Q2-ben a 11. helyen végzett Daniel Ricciardo, a 12. Zhou lett, akit a két Alpha Tauri követett, Tsunodával és Gaslyval. A 15. helyen pedig Magnussen zárta a sort, aki azonban vasárnap motorcsere miatt csak a 19. rajtkockából indulhatott.

Közvetlenül mögötte végzett csapattársa, Mick Schumacher, akit a két Aston Martin követett. A 17. helyen Vettel, a 18.-on Stroll. A kanadai azonban csak a sor végéről rajtolhatott, a múlt heti Alonsos ütközése következményeképp. Így a két Williams, akik az utolsó két helyet szerezték meg:  Albon, Latifi sorrendben, előrébb kerültek a versenyen.

 

Futam

Már a rajtnál kitűnt, hogy ez a futam a stratégiáról és a kerekek menedzseléséről fog szólni, no meg arról, hogy kinek, hogy sikerül taktikáznia. Verstappen  és Perez lágyakon, míg mögöttük a két Mercedes a közepeseken várták a rajtot, és a kicsivel több mint 800 méter hosszú egyenest, ami az első kanyarhoz vezet. Mögöttük szintén ez a két keverék váltakozott a többi autón.

A piros lámpák kihunyása után Verstappen simán ellógott a két brittől, akik egymást abajgatták. A többiek is simán rajtoltak, elmaradtak a szokásos összeakadások.

Az első megmozdulásra a 14. körig kellett várni, amikor Gasly kisebb csatába bonyolódott Lance Stroll-lal, akit le is terelt a pályáról, amiért begyűjtött egy 5 mp-es büntetést.

Az hamar kiderült, hogy nem ez lesz a szezon legeseménydúsabb versenye. Ez a kerekek menedzseléséről és a jó stratégia megválasztásáról fog szólni. És az is látszott, hogy a futam a Mercedesek és a RedBullok között fog eldőlni.

Mivel nem volt túl meleg, a lágyak is sokáig bírták, Verstappen csak a 26. körben érkezett a boxba, hogy közepesekre váltson.  Hamilton a 30 körben hívták ki, és keményeket kapott, ahogy kicsivel később Russel is. Mindkét versenyző jelezte, hogy ez a keverék nem működik igazán, de a csapat bíztatta őket, hogy ez lesz a jó stratégia, mert a RedBullok közepesei nem fogják bírni a verseny végéig. Hát, erre azonban hiába vártak.

Eközben kicsivel hátrébb Ricciardo újra megcsillantotta régi formáját, és megmutatta, hogy jó stratégiával még mindig mire képes. Az ausztrál egészen a 44. körig nyúzta a közepeseit, amiket aztán 1,98 másodperc alatt, lágyakra cseréltek neki a boxban. Ezután megkezdte vándorlását a mezőnyön át. Az 51. körben Tsunodával csatázott, amikor a négyes kanyarban összeakadtak, és megdobta a japán autóját, aki visszatért a boxba és ki is állt. Ricciardot 10 másodperccel büntették, ami előhívta a méhészborzot, és Daniel úgy húzott el a keményeken szenvedő Norris, Bottas, Alonso és Ocon mellett, hogy öröm volt nézni. És sikerült több mint tíz másodperces előnyre szert tennie Oconnal szemben, így a futam végén megtarthatta a 7. helyet.

Alonso alatt ismét megadta magát az A522-es motorja, és a spanyol volt a verseny másik kiesője. ( Hihetetlen mit kell a spanyolnak kiállnia ebben a szezonban…amit még önmagához képest csendesen is visel.)

Max végül 15 másodperces előnnyel hajtott át a célvonalon, megszerezve 14. futamgyőzelmét a szezonban, amivel megdöntötte Vettel rekordját. Hamilton hiába várta, hogy a holland kerekei elfogynak, be kellett érnie a második hellyel. Perez pedig harmadikként állhatott fel a dobogóra, honfitársai legnagyobb örömére.

 Russel a negyedik helyen fejezte be a versenyt. Tőle egy perccel lemaradva futott be Sainz és Leclerc. A Ferrarik egyszerűen nem tudták utolérni az élmenőket, viszont a középmezőny meg őket nem tudta becserkészni. Így a piros csapatnak ezúttal magányos futama volt.

Ricciardo a 7. lett, csapattársa Norris a 9. Így ezúttal mindketten pontot szereztek a csapatnak, amire nem sokszor volt példa az idényben. Közéjük Ocon ékelődött be, 10. ként, pedig Bottas foglalta el, megszerezve az utolsó pontot érő helyet.

A 11. helyen Gasly futott be, nyomában Albonnal és Zhou-val.  Vettel a 14. helyet foglalta el, nyomában csapattársával, Lance Stroll-lal. A múltheti siker után az Astonok nem muzsikáltak jól ezen a pályán. Őket a két Haas követte, Mick-kel és Magnussennel. Az utolsó befutó pedig Latifi lett.

 

Már csak két verseny maradt a szezonból, de már mindenkin érződik a fáradtság. Mindenesetre, reméljük, hogy a srácok és a csapatok kitartnak.

Két hét múlva találkozunk Brazíliában!

19. Texas

Az austini hétvégén Max Verstappen újabb győzelmével, a RedBull bebiztosította a konstruktőri bajnokságot is.

Időmérő

A COTA végre napsütéssel várta a versenyzőket, csak a széllökések okoztak nekik némi nehézséget, illetve a pályaelhagyások miatt törölt körök.

A pole pozíciót idén Carlos Sainz szerezte meg, a szezonban és pályafutása során harmadjára. A második helyen, csapattársa, Charles Leclerc futott be, aki azonban tíz rajthelyes büntetést kapott, motorcsere miatt.  A harmadik helyen Max Verstappen végzett, aki a monacoi büntetésének hála, az első sorba ugorhatott vasárnapra. Mögötte Sergio Perez következett, de rá is büntetés várt. A top 5 Lewis Hamiltonnal lett teljes, aki vasárnap a második sorból indulhatott, a másik Mercedes pilótával, George Russell-lel, aki a hatodik helyen kvalifikált.

Szintén előrébb került a hetedik helyet elfoglaló Lance Stroll, és az utána következő Lando Norris.  Alonso öt hellyel került hátrébb, a kilencedik helyről, így Valtteri Bottas is feljebb lépett a vasárnapi rajtrácson.

Alex Albon a 11. helyen zárt, megelőzve Sebastian Vettelt és, a még mindig a fékjeivel bajlódó Pierre Gaslyt.  Zhou úgy tűnt tovább jut a Q3-ba, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, így csak a 14. lett, de ő is új alkatrészeket kapott a futamra, ami miatt végül a 19. helyre sorolták vissza. A 15. Yuki Tsunoda lett, aki Zhou büntetésével szintén jobb helyet kapott vasárnapra. Ahogy Kevin Magnussen is, aki mindössze 0.018s csúszott le a Q2-be jutásról.  Daniel Ricciardo és Esteban Ocon megszenvedtek a  17. és 18. helyért.  A francia motorján rögtön több elemet is cserélt a csapat, így a futamot a boxutcából kezdhette másnap.

Mick Schumacher ideje csak a 19. helyre volt elég, a 20. pedig szinte már szokásos módon Nicholas Latifi lett.

 

Futam

A rajtnál Verstappen bizonyult gyorsabbnak, megelőzte Sainz-ot, és elkerülte az egyes kanyarban kialakuló tumultust. Carlos már nem volt ilyen szerencés, Russell eltalálta a Ferrarija hátulját, ami megforgott, és a spanyol versenye ezzel véget is ért. A Mercedes pilótáját +5 mp-cel büntették.  (Ejnye, George! Hányadik ilyen eseted is ez már a szezonban?)

Az ütközést okosan elkerülve, Hamilton a második helyre ugrott, őt pedig, kihasználva a lehetőséget, Stroll követte.  De nem volt hosszú életű a kanadai dobogós pozíciója, mert Russel és Perez is megelőzték. De az Astonok így sem panaszkodhattak, mert az ötödik és hatodik (Vettel) helyen autóztak, ami, lássuk be, az év eleji, sor végi helyek után, igencsak nagy előrelépés.

Ezalatt, Leclerc a 12. helyről a 7.-re tornázta fel magát, megelőzve Gasly-t. Norrist és Bottast.  Majd Vettelt is maga mögé utasítva a hatodik helyet is elfoglalta.

A 18. körben Bottas a sóderágyban kötött ki, és behívták a biztonsági autót. (Csóri Bottas, a szezon második fele óta semmi sem sikerül neki.) A finn autójának elszállítása három körön át tartott, ami kapóra jött azoknak, akik még nem cseréltek kereket. A mezőnyt Verstappen vezette, nyomában Hamiltonnal és Perezzel. Leclerc a negyedik helyre ugrott előre, Russel, Vettel, Stroll, Gasly, Alonso és Norris elé.

Verstappen most is jó helyről indított újra, megtartva az első helyet. Csakhogy a biztonsági autó pár pillanat múlva ismét a pályán volt, köszönhetően Stroll és Alonso félelmetes ütközésének.

Alonso szoroson a kanadai mögött haladt, és épp meg akarta előzni. Stroll a tükörbe pillantva látta ezt, és hirtelen balra húzta a kormányt, amire az Alpine pilótája már nem tudott reagálni, és eltalálta az Aston Martin hátulját. A spanyol a levegőbe repült, majd a korlátnak csapódott, de be tudott gurulni a boxba, ahonnan egy gyors orrkúp cserét követően folytatta a versenyt.  (Úgy tűnik az Alpine A522 inkább tanknak készült) Ellenben Strollal, aki számára véget ért a futam. (Épphogy megdicsértem a múlt heti tökös rajtját, erre rögtön elvágja magát a gyerek…)

Gyors romeltakarítást követően a 26. körben folytatódott a futam. Verstappen továbbra is az élen haladt, a második helyen Hamiltonnal, aki leste minden mozdulatát, és rádión jelentette, ha úgy érezte, az RB túllógott a fehér vonalon. (Aztán végül ő kapott figyelmeztetést, pályaelhagyás miatt :D)

 A harmadik helyen haladó Perezre, megérkezett Leclerc, frissebb gumikon. Hamarosan támadásba is lendült a monacoi, és egy bátor belső íves előzéssel át is vette a RedBullos helyét.

A 35. körben Hamilton megállt, hogy keményekre váltson. Egy körrel később Verstappen követte, de egy meghibásodott csavarpisztoly miatt ez jelentős idejébe került. Ezt szarkasztikus dicsérettel illette a holland, miközben beállt Hamilton és Leclerc mögé.  De nem kellett sokig várni, hogy megelőzze a Ferrarit, majd Hamiltont is. A RedBull ismét megállíthatatlannak bizonyult, és Verstappen több mint 5 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat. Így bebetonozva a csapat konstruktőri címét is, méltón emlékezve a hétvégén elhunyt Dietrich Mateschitznek, a RedBull alapítójának. Hamiltonnak meg kellett elégednie a 2., Leclercnek pedig a 3. hellyel, bár utóbbinak rendesen meg kellett dolgoznia ezért Perezzel szemben. Ötödikként Russellt ünnepelhette a közönség.

A konstruktőri bajnokság negyedik helyéért folytatódik a küzdelem a McLaren és az Alpone között. Norris a hatodik helyre hozta be a narancssárga MCL36-ot, (hiába sérült az autó az Alonso és Stroll ütközését követő törmelékek között) Alonso pedig csodával határos módon a hetedik lett.

Vettel egy lassú kerékcserét követően a 8. helyen tudott befutni, egy remek csata után Magnussennel. A német ennek úgy örült a rádión, mintha a futamot nyerte volna meg. (Jó látni, hogy még mindig lelkes, és száz százalékig ott van a futamokon, nem nyugdíjazta magát előre) Az utolsó pontszerző helyet pedig Tsunoda csípte meg.

A 11. helyen Ocont intette le a kockás zászló, akit Albon (P12) és Zhou (P13) követett. Gasly a 14. lett, büntetését követően, mivel több mint tíz autónyira lemaradt az előtte lévőtől, a biztonsági autós fázis alatt.

Az utolsó célbaérők között volt Mick (P15) és Ricciardo (P16), akik messze elmaradtak csapattársaiktól. 

Az utolsó helyen pedig ismét Latifi futott be.

A verseny vége után pár órával robbant a hír, hogy a Haas büntetést kért Alonsora, Russellre, valamint Perezre, mivel az autóik nem voltak biztonságosak, mégsem kaptak narancs-fekete zászlót, mint Magnussen az elmúlt futamok során. Günther Steiner következetességet követelt az FIA-tól.

 Az első eredmény az lett, hogy a bírák elismerték, Alonso autóján valóban leszakadt a jobb visszapillantó tükör, ami veszélyessé tette az autót, és +30mp-et szabtak ki a spanyolra, amivel a 15, helyre csúszott  vissza.

Ezzel mindössze annyi a gond, hogy a verseny alatt a FIA maga ítéltélte biztonságosnak az autót, amit most nagy hirtelen visszavontak. Ami azt jelenti, hogy hagytak valakit egy veszélyes autóval körözni. Az Alpine-nál sem voltak restek, megóvták az ítélete, mivel a Haas nem 30 perccel a futam vége után adta be a panaszt. Ezt a FIA elfogadta, így Alonso visszakapta a hetedik helyét.

(Amit abszolút megérdemelt, és milyen gyász dolog már a FIA részéről ez az egész…de legalább azt elismerték, hogy jobban oda kell figyelniük.)

Következő állomásunk: Mexikó.

süti beállítások módosítása